میکسر ادویه جات

تولیدکنندگان در صنایع غذایی و آشامیدنی، مواد غذایی، نانوایی و صنایع شیمیایی اغلب به مخلوط کردن مواد اولیه مختلف برای افزودن ارزش به محصول نهایی خود نیاز دارند. بنابراین، در بسیاری از کاربردها، اختلاط و اختلاط یکی از مهمترین مراحل در یک فرآیند صنعتی است. برای سازندگان مخلوط‌های فوری آماده، ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها، مهم است که بتوانند انواع مختلفی از مواد را با قابلیت تکرار دقیق ترکیب کنند. بنابراین ضروری است که میکسر صنعتی را انتخاب کنید که انتظارات این نوع بخش تجاری را برآورده کند: ایمنی مواد غذایی، بهداشت، ظاهر، دقت، همگن سازی و غیره.

1. اختلاط پیوسته در مقابل دسته ای

اختلاط پیوسته فرآیندی است که در آن مواد خام به‌طور مداوم با استفاده از نرخ تغذیه کنترل‌شده در میکسر جریان می‌یابند. مواد برای مدت کوتاهی با عبور از بدنه میکسر قبل از تخلیه در انتهای دستگاه از طریق خروجی تخلیه مخلوط می شوند که در غذاهایی مثل نخود فرنگی پلو بدون گوشت استفاده می شود. مزیت اصلی اختلاط پیوسته این است که در مقایسه با میکسرهای ناپیوسته، نرخ توان بالاتری را ارائه می دهد و انرژی کمتری مصرف می کند. علاوه بر این، میکسرهای پیوسته معمولاً فقط برای مواد خشک استفاده می شوند، اما در صورت نیاز به مواد ویسکوز یا دوغاب، می توان از روش پیوسته با طراحی دقیق و سفارشی استفاده کرد.

از طرف دیگر، مخلوط کردن دسته ای زمانی است که یک میکسر با تمام مواد مورد نیاز برای دستور غذا پر شده و برای مدت زمان طولانی تری مخلوط شود. هنگامی که چرخه اختلاط به پایان رسید، خروجی میکسر توسط یک شیر پلاگین یا یک شیر پروانه ای باز می شود و مواد از میکسر به فرآیند پایین دست تخلیه می شود. مخلوط کردن دسته ای درجه کنترل بیشتری روی مخلوط با دقت بالاتر در دستور پخت مورد نیاز می دهد.

ملاحظات بیشتر برای تعیین اینکه آیا دسته ای یا پیوسته برای فرآیند شما بهترین است عبارتند از:

تعداد مواد برای مخلوط کردن. میکسرهای پیوسته معمولاً می توانند حداکثر 2 تا 3 ماده را مدیریت کنند تا یک ترکیب یکدست تولید کنند.
کنترل و دقت دستور غذا. به طور معمول، این شامل دستور العمل هایی است که در آن مصرف کنندگان محصول را می چشند، مانند ادویه و طعم دهنده ها. فرآیندهای دسته ای امکان کنترل بیشتری بر دقت و تکرارپذیری دستور پخت ترکیبی را فراهم می کنند که در غذاهایی مثل غذا با فلفل دلمه ای به کار می رود.

ادویه لازانیا

2. اختلاط زمان و مکانیک

همانطور که قبلا ذکر شد، میکسرهای پیوسته در تولید حجم مخلوط بالاتر در زمان کوتاه‌تر بهترین هستند. اما این لزوما به این معنی نیست که آنها می توانند در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه برسند. زمان چرخه میکسرهای مداوم معمولا بین 30 ثانیه تا حداکثر 4 دقیقه است. اگر دستور پخت شما به دقت بیشتر و زمان‌های اختلاط طولانی‌تری برای اطمینان از تکرارپذیری در خروجی مخلوط و همچنین ثبات در طعم و مزه نیاز دارد به طور مثال برای پخت گوشت غاز مهم است، در این صورت دسته‌ای بهترین راه است. میکسرهای دسته ای چرخه های اختلاط طولانی تر با نتایج قابل تکرار را امکان پذیر می کنند.

علاوه بر این، نوع میکسر نیز مهم است که هنگام مخلوط کردن مواد در نظر گرفته شود. ریبون میکسر همه کاره ترین و پرمصرف ترین نوع دستگاه ترکیب پودر در بازار است. آنها اغلب برای اختلاط خشک استفاده می شوند، اما می توانند برای کاربردهایی که شامل پوشش دادن یک ذره خشک با یک ماده مایع یا حتی جذب ذرات یک مایع افزودنی است نیز استفاده شوند.

میکسرهای گاوآهن یا تیغه ای نتایج عالی را در سرعت و قوام مخلوط پودر برای فرآیندهای دسته ای ارائه می دهند. با توجه به سرعت عملکرد بالا، آنها با میانگین زمان اختلاط 1 تا 4 دقیقه جزو سریعترین میکسرها هستند. مزیت دیگر این است که این یک تجهیزات اختلاط بدون منطقه مرده است.

پادل میکسرها از پدل های چرخشی برای تقسیم و ترکیب متوالی جرم محصول و ایجاد حرکت سریع و شدید هر ذره در محفظه اختلاط (همرفت) استفاده می کنند. همچنین زمانی که مواد خشک با مایع مخلوط می شوند تا یک نوع ترکیب چسبناک یا دوغابی تولید شود، عملکرد بهتری را ارائه می دهند. هنگام تولید یک مخلوط چسبناک، مواد تمایل دارند به محیط مخلوط مخلوط کن های روبان و گاوآهن بچسبند یا به اطراف بپیچند. اما با میکسرهای پارویی، این نوع اثر انباشتگی معمولاً روی همزن ها تأثیر چندانی نمی گذارد. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند تحت بار کامل راه اندازی شوند، در حالی که میکسرهای روبان و گاوآهن نمی توانند از ظرفیت پر کردن تقریبی 70٪ برای تولید یک ترکیب سازگار فراتر روند.

میکسرهای پدل اختلاط صاف و مداوم را ارائه می دهند و به طور مرتب برای موادی مانند ادویه ها که طبعی مشابه طبع فلفل قرمز و طعم دهنده ها استفاده می شوند. آنها برای به دست آوردن یک مخلوط همگن و دقیق بدون تغییر محصول ایده آل هستند.

3. قابلیت های عملکرد

بر اساس ویژگی های مواد خود که ممکن است طبعی  مشابه طبع لوبیا چیتی داشته باشد، شما همچنین می خواهید باهم انواع مختلف میکسرها رفتار می کنند و تأثیر آنها بر دستور پخت شما. میکسرهای گاوآهن می توانند در کمترین زمان یک ترکیب را تولید کنند. این تا حد زیادی به دلیل تیغه های گاوآهن است که می توانند به سرعت بچرخند و نتایج ترکیبی را با سرعت بالا ایجاد کنند. در این مثال، اگر می‌خواهید یک اثر تجمع زدایی روی مواد خود ایجاد کنید، استفاده از میکسر گاوآهن می‌تواند مفید باشد. اگر آنها تمایل به تشکیل توده در فرآیند تولید داشته باشند، میکسر گاوآهن یک اثر سیال بیشتری ایجاد می کند تا محدوده ذرات مواد را ثابت نگه دارد. با این حال، اگر مواد شما شکننده یا حساس به حرارت است، میکسرهای گاوآهن به احتمال زیاد بهترین انتخاب نیستند.

این ما را به مخلوط‌کن‌های نواری می‌رساند که از یک سیم پیچ مارپیچ داخلی و خارجی (روبان‌ها) استفاده می‌کنند تا محصول را هم به سمت بیرون به سمت دو طرف بدنه میکسر حرکت می‌دهند و هم به سمت داخل و ایجاد یک عمل تاشو. برای موادی که به حرارت حساس هستند یا نیاز به مخلوط کردن ملایم دارند، مخلوط کن های نواری بهترین هستند. در اکثر کاربردهای غذایی، مخلوط‌کن‌های نواری معمولاً انتخاب ارجح هستند، زیرا می‌توانند یکپارچگی محصول را بدون ایجاد هیچ گونه تغییر شیمیایی یا ترکیبی حفظ کنند.

ادویه پاپریکا از چی تشکیل شده

با توجه به کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، به‌ویژه آن‌هایی که با محصولات پیش‌میکس سروکار دارند، باید به الزامات فرآیند رایج برای ترکیب ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها توجه کنیم: از آنجایی که می‌دانیم این 3 معیار اصلی برای تولید مخلوط‌های فوری، مخلوط ادویه‌ها که با سیب زمینی آب پز نیز به کار می رود و طعم‌دهنده‌ها از سوی سازنده مهم هستند، می‌توانیم تعیین کنیم که در بیشتر موارد یک مخلوط‌کن نواری دسته‌ای نوع ترجیحی میکسر خواهد بود. عمل اختلاط ملایم روبان ها یکپارچگی مخلوط را حفظ می کند و فرآیند دسته ای کنترل بیشتری بر مخلوط نهایی می دهد.